Frågor & Svar
Denna sida senast uppdaterad 2025-08-23.
Här finner du svaren på några av de vanligaste frågorna vi brukar få från mäklare och köpare i samband med försäljning av bostadsrätter i vår förening.
Ja, här är en sajt du kan hitta denna information på https://www.booli.se/bostadsrattsforening/49857
Vi har samlat information om föreningens ekonomi här under Om Oss -> Ekonomi https://mullvadenandra45.se/om-oss/ekonomi
På sidan Underhåll och utveckling under Om oss kan du läsa om detta med stambyte och vad som genomförts och planeras i vår underhållsplan https://mullvadenandra45.se/om-oss/underhall-och-utveckling
Senaste målning och renovering av fönsterbågar har skett våren 2024. Rosenlundsgatan 14 har 3-glas på alla fönster mot gatan och ett nytt energiglas på ytterbågen på alla fönster mot innergården. På Krukmakargatan 24-26 har vi nya energiglas på ytterbåge på samtliga fönster både mot innergård och gata förutom de 20 lägenheter med stort pivotfönster vid balkong mot gatan där det blivit energifilm på fyra av dem istället, respektive ingenting för de övriga sexton då lägenhetsinnehavarna valt bort energifilm. I några enstaka lägenheter har lägenhetsinnehavarna valt till bullerglas som tillägg.
Ja, 2013 gjordes mätningar som visade långt under gränsvärdet 200 Bq/m3. Protokoll från radonmätningen skickades in till Miljö- och Hälsoskyddsnämnden i Stockholm av dåvarande styrelse.
Fastigheten är fullvärdesförsäkrad hos Brandkontoret men enligt §35 i våra stadgar är därutöver även bostadsrättsinnehavaren skyldig att teckna och vidmakthålla tillägg till sin hemförsäkring s.k. bostadsrättstillägg.
Det finns trefas till några av de större lägenheterna (t ex 4:orna på Rosenlundsgatan 14), resterande har enfas.
Det innebär att föreningen gemensamt bara har ett elnätsabonnemang (Ellevio) och ett elförbrukningsavtal (för närvarande "Endast förnybar el" genom Fortum) samt att förbrukningen i respektive lägenhet debiteras medlemmarna kvartalsvis i efterskott tillsammans med avierna för månadsavgifterna via vår ekonomiska förvaltare. I appen Loggamera kan den boende se sin förbrukning och vid en överlåtelse behöver köpare och säljare själva reglera kostnaden för eventuell överlappande period.
Säljaren ansvarar själv för att avsluta eventuella tilläggstjänster. Köparen ska meddela Bahnhof (bredband och ev ip-telefoni) och Allente (tv-tjänster) vem som är den nya ägaren så att de kan uppdatera sina register. Bahnhof och Allente betraktar utrustningen som tillhörandes lägenheten och det är nuvarande lägenhetsinnehavare som har ansvar för utrustningen. Utrustningen byts endast ut i samband med att leverantören aviserar teknikbyte eller om lägenhetsinnehavaren adderar någon tilläggstjänst som kräver byte av utrustning.
Nej.
Ja, det är tillåtet. Man måste dock äga minst 10%.
Dessa ska mejlas till annsofi[at]abjbo.se samt att originalen skickas med post till:
ABJ Boförvaltning
Att: Mullvaden andra 45
Box 3041
750 03 Uppsala
Ja, det är tillåtet för en förälder, ett barn eller en släkting att vara delägare av lägenheten.
Ja, blanketter för överlåtelse/köpekontrakt och medlemskapsansökan finns här på webbplatsen under Dokument
https://mullvadenandra45.se/dokument
Däremot tillhandahåller vi inte mall för gåvobrev men här är ett exempel på hur det kan se ut från Enkla Juridik https://enklajuridik.se/wp-content/uploads/2021/03/Mall-gavobrev-bostad…
Vid styrelsemöten, efter information från medlemsansvarig och den ekonomiska förvaltaren. Inom ca två veckor brukar en ansökan hinna behandlas.
Överlåtelseavgiften är på 2,5% av gällande prisbasbelopp och det är köparen som betalar. ABJ Boförvaltning fakturerar köparen.
Det gör vår ekonomiska förvaltare hos ABJ Boförvaltning.